Bepaal je Gids

HOE VIND JE BIJ IEDER ZEGEL DE GIDS?
De Gids bij een Zegel heeft altijd dezelfde kleur als het Zegel zelf. Bij een Rood Zegel is het gidsende Zegel dus ook Rood, bij een Wit Zegel is het Wit, enz.
Het gidsende Zegel kan gelijk zijn aan het Zegel zelf en dat is het geval op de Tonen 1, 6 en 11.

Een handig rijmpje om dat te onthouden is:
Toon 1, 6 en 11,
Gidsen zichzelf.

Bij Witte Tovenaar op Toon 1 is het gidsende Zegel dus ook Witte Tovenaar, bij Blauwe Storm op Toon 6 gidst Blauwe Storm zichzelf en bij Geel Zaad op Toon 11 hoort dus ook Geel Zaad als Gids.

Hoe zit dat nu op de andere tonen?

Ik neem Blauwe Nacht op Toon 10 als voorbeeld. Het gidsende Zegel moet één van de andere blauwe zegels zijn dus kun je kiezen uit Blauwe Hand, Blauwe Aap, Blauwe Adelaar en Blauwe Storm.

Wie van de VIER?
Het gidsende zegel is Blauwe Aap.

We kijken nu even naar de nummers van de Zegels. Blauwe Nacht is het 3e Zegel, Blauwe Aap het 11e. Het gidsende Zegel staat dus 8 plaatsen verder.

Je zou dus bij het bepalen van de Gids 8 vakjes verder kunnen gaan op de Tzolkinkalender, maar je kunt ook 2 blauwe zegels verder kunnen gaan.

Ik keek net met je vanaf Toon 10.
We gaan nu naar Toon 5 want op die toon staat het gidsende Zegel ook 8 plaatsen verder, of 2 witte zegels verder.
Op bijvoorbeeld de Witte Tovenaarsgolf staat op Toon 5 de Witte Spiegel met de Witte Wereldoverbrugger als Gids.

Witte Spiegel is het 18e zegel; 18 + 8 = 26 -> 6. Witte Wereldoverbrugger is het 6e zegel.
De witte zegels in volgorde zijn: (2) Witte Wind, (6) Witte Wereldoverbrugger, (10) Witte Hond, (14) Witte Tovenaar en (18) Witte Spiegel. Vanaf Witte Spiegel staat Witte Wereldoverbrugger 2 witte zegels verder.

Helaas is het op de andere Tonen anders ....

Hier een lijstje:

Toon 1, 6 en 11, gidsen zichzelf.
Toon 2, 7 en 12: 2 zegels (in dezelfde kleur) TERUG
Toon 3, 8 en 13: 1 zegel (in dezelfde kleur) VERDER
Toon 4 en 9: 1 zegel (in dezelfde kleur) TERUG
Toon 5 en 10: 2 zegels (in dezelfde kleur) VERDER.

Een ANDERE METHODE om de Gidsen te vinden

VIND JE GIDS OP DE VOLGENDE GOLVEN.
Op de Witte Tovenaar Golf volgt de Blauwe Hand Golf. Blauwe Hand gidst je op Toon 2 van de Witte Tovenaar Golf.
Op de Blauwe Hand Golf volgt de Gele Zon Golf. Gele Zon gidst je op Toon 3 van de Witte Tovenaar Golf.
Op de Blauwe Hand Golf volgt de Rode Hemelwandelaar Gof. Rode Hemelwandelaar gidst je op Toon 4 van de Witte Tovenaar Golf.

Zie je de structuur?

De 2e Golf na de huidige Golf gidst op Toon 2.
De 3e Golf na de huidige Golf gidst op Toon 3.
De 4e Golf na de huidige Golf gidst op Toon 4.
....
De 13e Golf na de huidige Golf gidst op Toon 13.

Om de Gids te bepalen kun je dus op de Tzolkinkalender het gemakkelijkste naar de volgende Zegels op Toon 1 gaan.

Vandaag: Blauwe Nacht - Toon 10.
De 10e Golf na de huidige Golf is de Blauwe Aap Golf.
Blauwe Nacht op Toon 10 heeft dus Blauwe Aap als Gids.

Eigenlijk heb je bij een Zegel niet één Zegel als Gids maar een HELE GOLF!

HANDIGER NAAR DE VOLGENDE GOLVEN

Mogelijk ervaar je de 'andere methode' als wat lastiger, vooral als je bijvoorbeeld naar de 7e of zelfs 13e golf gaat tellen.
Daarom nog een 'trucje' om wat sneller de volgende golven te vinden. Ieder Golf eindigt op Toon 13. Als je vanaf een Toon 13 TWEE VAKJES NAAR RECHTS gaat, staat daar altijd een Toon 1, dus het begin van een volgende golf. Dat is ook altijd een golf in dezelfde kleur.

Voorbeeld: Ga even met me mee naar het KIN-getal van mijn geboortedatum: KIN 108 Gele Ster - Toon 4. We gaan eerst terug naar Toon 1 (KIN 105) om de Golf te benoemen: Rode Slang Golf. Ga nu even mee naar het einde van de Golf, dus naar KIN 117: Rode Aarde - Toon 13. Twee vakjes naar rechts, dus op KIN 157 zie je Rode Aarde - Toon 1. Hier start dus de volgende RODE golf. Dit BRUGGETJE gaat je helpen bij het tellen naar de 'hogere' golven.

Tussen de Rode Slang Golf en en Rode Aarde Golf bevinden zich de golven: de Witte Spiegel Golf (vanaf KIN 118), de Blauwe Aap Golf (vanaf KIN 131) en de Geel Zaad Golf (vanaf KIN 144). Tussen het EINDE van een RODE GOLF en het BEGIN van de volgende RODE GOLF, bevinden zich dus DRIE golven. Dit is bij iedere kleur het geval.

Als je dus naar de VIJFDE golf wilt gaan, kun je dat 'ineens' doen via het bruggetje van Toon 13 naar Toon 1. Wil je naar de NEGENDE golf dan neem je eerst het bruggetje naar de vijfde golf, daarin ga je naar Toon 13 en neem je het tweede bruggetje. Wil je naar de DERTIENDE golf, dan ga je naar Toon 13 op de negende golf en neem je het derde bruggetje.

Nog een uitgewerkt voorbeeld:
Wat is het Gidsende Zegel bij KIN-114? KIN 114 = Witte Tovenaar op Toon 10. Hier volgt de route naar de Gids:
> KIN 117 > KIN 157 (= 5e golf) > KIN 169 (einde 5e golf) > KIN 209 (9e golf) > KIN 222 = Witte Wind - Toon 1.

Zelf kan ik dat zoveel terug en zoveel vooruit bij de eerste methode maar niet onthouden. De systematiek van de andere methode met de Golven onthou ik wel en onderstreept nog eens dat je niet wordt gegidst door een 'enkel' zegel maar door een HELE Golf!

Vind de gidsen met mijn ANDERE Tzolkinkalender!

In mijn Andere Tzolkinkalender staan de GOLVEN verticaal NAAST ELKAAR:



Hoezo?
Je kunt nu heel eenvoudig bij ieder Zegel het Gidsende zegel zien door DIAGONAAL te gaan .

Rode Draak op Toon 1 heeft Rode Draak als Gids.
Witte Wind op Toon 2 heeft Witte Tovenaar als Gids (=eerste zegel van 2e Golf).
Blauwe Nacht op Toon 3 heeft Blauwe Hand als Gids (=eerste zegel van 3e Golf).

Voorbeeld
Stel het is het Blauwe Aap op Toon 5 (Kin-getal: 31).
Blauwe Aap wordt op Toon 5 gegidst door Blauwe Storm.

Als je vanaf KIN-getal 31 schuin rechts omhoog gaat kom je bovenaan op KIN-getal 79: Blauwe Storm!